dilluns, 8 de juny del 2009

Jacek Yerka: realisme màgic / Jacek Yerka: realismo mágico / Jacek Yerka: magic realism


Hui us volem descobrir o redescobrir un il·lustrador que ens sembla màgic: Jacek Yerka -Polònia, 1952-. Com si la imaginació es plasmara en realitat a través de les pinzellades, les il·lustracions d'aquest artista polac són màgiques. Crea tot un món personal que ell mateixa anomena Yerkaland. Trobem en les seues il·lustracions reminiscències d'altres grans artistes: Dalí, Van Eyck, Dierck Bouts, Robert Camping, Bosch i Magritte. Però sempre amb una empremta molt personal, un surrealisme realista. Juga amb la perspectiva per a fer simbiosi de diferents espais, a la manera d'Escher, però diferent.

Jacek Yerka naix a Polònia, estudia art a la universitat i prompte es rebel·la contra la tendència de pintar amb pocs detalls i escasa atenció al realisme. Les pintures estan plenes d'imatges que poblen la seua infantesa i el seu imaginari: la cuina de l'àvia transformada en un món tel·lúric, bèsties que surten de la pedra o cotxes que es transformen en bèsties, el cel que recull aigua en un poal d'heura, el temps que marca el ritme de la vida, pobles que surten de xicotetes muntanyes o arbres que es transformen en cases, la natura dins del saló i la invasió de les màquines en la natura... i molts, molt detalls per a anar perdent-se entre la il·lustració.
Ens diu el propi Jacek Yerka: Vaig fer la meva primera pintura de la meva vida un any abans d'anar a la universitat, on vaig començar a estudiar gràfics. Els meus professors sempre em van tractar d'orientar a pintar en l'estil més abstracte contemporani, allunyant-me de la meva fascinació pel realisme. Vaig veure això com un intent d'ofegar el meu propi estil creatiu i em vaig negar a caure en aquesta línia. Finalment, vaig cedir als meus mestres. Per mi, la dècada de 1950 van ser una espècie de Edat Daurada. Aquests van ser els anys feliços de la meva infantesa, plena de meravella pel món que m'envoltava. Es reflecteix en tot el meu treball en els edificis, mobles i diversos knickknacks abans de la guerra.

Un il·lustrador que agrada tant als adults com als xiquets. Cadascuna de les seues il·lustracions ens pot servir per a inventar-se i escriure una història o per a motivar als xiquets i joves a plasmar també la seua imaginació en pinzellades. Caldrà aprofitar les magnífiques il·lustracions d'aquest gran artista per a fomentar la lectura iconogràfica i la creativitat.
























3 comentaris:

Anònim ha dit...

GENIAL! Sense més paraules.

Polit Fenollar

Stel.la ha dit...

Impressionant!

Sàlvia ha dit...

Fantàsticament fantàstic! A mi em té enganxada.

Salutacions, POlit. Besadetes Stel·la, espero que vaja també fantàsticament bé el final de curs

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...